Open skies – flygavtal mellan EU och USA

Idag, den 31 mars började det så kallade Open skies-avtalet gälla. Det ger europeiska flygbolag rätt att upprätta linjer från valfri ort i Europa till valfri destination i USA. För de amerikanska bolagen blir det fri tillgång till Europa. Tidigare har denna trafik varit hårt reglerad. T.ex. skulle franska Air France kunna börja flyga från Göteborg till Washington eller skandinaviska SAS från Madrid till Las Vegas.

Anledningen till att avtalet har slutits är för att öka konkurrensen och pressa priserna på flyg mellan Europa och USA. Men bara för att avtalet nu börjat gälla betyder det inte automatiskt att priserna kommer sjunka. Tvärtom, det höjda råoljepriset har gjort att många flygbolag under mars/april höjt sina bränsletillägg. Några flygbolag har aviserat att dessa kommer starta flyglinjer från några av Europas storstäder till storstäder i USA, t.ex. det nya flygbolaget som just kommer heta ”Open Skies” och som aviserat att man kommer börja flyga från Bryssel och Paris till New York, men dessa linjer kommer knappast påverka konkurrensen nämnvärt. Det som nog skapat mest rubriker är rykterna att Ryanair ska starta lågprisflyg mellan Europa och USA och sälja biljetter för 100 kr enkel resa. Men det kommer nog förbli en dröm, eftersom Ryanair saknar långdistansplan och har inte heller beställt några långdistansplan, och när en beställning väl kommer så tar det många år att få dessa plan levererades. Dessutom kostar det väldigt mycket mer att flyga långt än att flyga korta sträckor så priser under 1000 kr enkel resa kommer nog förbli en dröm oavsett vilket bolag man kommer välja för sin planerade USA resa.

Annonser

2 Responses to Open skies – flygavtal mellan EU och USA

  1. Johan skriver:

    MICKE: Vad jag förstått så tänker Ryanair införskaffa långdistansflygplan vid en kommande lågkonjuktur, dvs, ”snart”. Samtidigt tror jag väl inte riktigt själv på att de kommer korsa Atlanten redan till sommaren men inom ett par år kunde man kanske hoppas på? Gillar din sida förresten. Har legat på rss:en ett tag nu 😉

  2. flygnyheter.se skriver:

    Hej Johan,
    Jag tror att det är mycket snack och lite verkstad. Ryanair älskar uppmärksamhet och detta är ett sätt att få uppärksamhet. Långdistansflyg skilljer sig för mycket från kortdistans för att ryanairs affärsmodell ska fungera. Visst kan man kränga iväg 1-5-10 biljetter per flygning för 100 kr, eller 1 kr. Men snittpriset för en enkel biljett måste ändå ligga i storleksordningen 2000-3000 kr för att få det att gå runt, och ju fler billiga biljetter man säljer dessto dyrare blir resterande biljetter som får täcka upp de billiga biljetterna. Men vi får väl se hur det går.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: