A380 – Första flygningen Singapore -> London

Airbus A380 har varit i kommersiell trafik sedan 25:e oktober 2007 mellan Singapore och Sydney. Den 18:e mars 2008 var det dags för första flighten till Europa, eller rättare sagt mellan Singapore och London. Flygnyheter.se var med ombord på premiärflygningen SQ308!

Flygningen gick från Changi flygplatsen i Singapore. Redan vid incheckningen fick man klart för sig att denna flygning skulle bli något speciellt, när det satt ett stort plakat uppsatt över incheckningsdiskarna som välkomnade alla resenärer.

Incheckning

Trots att 470 passagerare skulle med på flygningen var det inga som helst köer. Incheckningen var över på bara 30 sekunder och jag fick en inbjudan till frukost i avgångsgaten. Väl på plats i gaten blev alla passagerare fotograferade för att få personlinga A380-frimärken som ska skickas hem med posten inom kort. Därefter bjöds på frukost och underhållning i väntan på den högtidliga invigningen av flyglinjen och passagerarna tilläts boarda flygplanet. Även boardingen gick mycket smidigt utan några som helst köer.

First flight Now boarding Upper deck / Lower deck View from gate

Planet jag skulle flyga hade registreringsnummer 9V-SKB, d.v.s. det andra planet som levererats till Singapore Airlines i januari 2008. Första intrycket i planet var att det är väldigt ljust och luftigt (nästan 1 meter till taket över huvudet). Däremot var det svårt att hitta platsnummer eftersom skyltarna sitter ovanför bagageluckorna som var nerfällda vilket gjorde att skyltarna var svåra att se. Detta orsakade en del spring fram och tillbaka i planet för passagerare som inte kunda hitta sina platser. En stor överraskning när man väl satt sig på plats i ekonomiklass var att det var precis lika lite utrymme som i andra flygplan, t.ex. Singapore Airlines B747-400. Singapore Airlines har marknadsfört A380 som ett väldigt luftigt flygplan med gott om utrymme, men detta gäller tydligen inte benutrymmet i ekonomiklassen.

Utanför fönsteret kunde man se ytterligare en A380 (9V-SKA), som skulle avgå till London 8 timmar senare.

A380 Seat Plan Economy class 9V-SKA seen from 9V-SKB

När alla passagerarna var på plats, stängdes dörrarna och pushback påbörjades och bara några minuter senare var vi på startbanan redo för avgång. Trots att jag hade fönsterplats precis intill motorerna, hördes det knappt när dessa gick igång och planet började accelerera.

9V-SKA seen from 9V-SKB First A380 takeoff First A380 takeoff

Flygningen gick väldigt mjukt med väldigt bra service och god mat. Den största positiva överraskningen var den 11 tum stora och högupplösta skärmen i stolen framför. Även underhållningssystemet med över 1000 filmer, musik och spel (vilket för övrigt finns på flera andra Singapore Airlines flygplansmodeller) gav ett positivt intryck och gjorde det enklare att få tiden gå snabbare under den 13 timmar långa flygningen. Personligen (1.89 lång) hade jag dock föredragit 10 centimeter mer benutrymme än denna stora fina skärm, så 13 timmar blev en ganska stor plåga för mig. En intressant detalj var att om man fällde stolen så samtidigt som stolen fälldes bakåt så skjöts sittdynan frammåt så det blev ännu mindre benutrymme. Det innebär att man stjäl utrymme av sig själv och inte passageraren bakom när man fäller sätet, vilket i och för sig kan kännas som en rättvis lösning.

Economy class Flightroute

Förutom underhållningsystemet med filmer, musik och spel finns det möjlighet att jobba ombord på Singapore Airlines A380. Bredvid skärmen finns en USB-port där man kan koppla in ett USB minne och det finns inbyggda program för ordbehandling, kalkyl, presentationer, pdf, bilder och videor.

En bit efter Amsterdam var det äntligen dags för nedstigning och förberedelse för landning och vi landade på Heathrow några minuter före tidtabell framför ett enormt mediauppbåd.

Taxing to gate at Heathrow Thank you

Alla passagerare på premiärflygningen fick en väska med fina presenter från Singapore Airlines.

Filmer från landningen:

Sammanfattning:

Positivt
* Ljust
* Tyst
* Bättre tryckkabin – mindre lock i öronen
* Lite större fönster
* Stora skärmar
* Bra underhållningssystem
* Bra service

Negativt
* Ont om utrymme i ekonomiklass
* Inget internet ombord
* Inga ”offentliga utrymmen”, typ en bar eller taxfree, dit man skulle kunna gå och sträcka på benen.

Läs mer om A380 på Flygnyheter.se A380 fakta
Andra nyhetssajter om A380:
DN
SVD

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: