Ryanair får inte ta betalt för kreditkort

När vi förra veckan skrev om Ryanair’s kampanj med 1 kr biljetter uppstod en diskussion i kommentarerna om Ryanairs kortavgifter.

Idag har expressen en artikel på temat kortbetalningar hos Ryanair. Som många känner till har VISA en regel som säger att butiker/säljare inte får ta ut en avgift för att ta betalt med VISA-kort. Artikeln handlar om en person som fick betala en avgift för att betala med kreditkort hos Ryanair och vände sig till banken med en reklamation och fick rätt mot Ryanair och en återbetalning av kortavgiften.

Ryanairs Nordenchef Wilhelm Hamilton kommentar till det hela är att
– Det handlar om en vanlig expeditionsavgift vid kortköp, inte en kreditkortsavgift. Sådan tar alla flygbolag ut fast man kan kalla det exempelvis serviceavgift.

Då undrar vi, vad är det för skillnad på en expeditionsavgift, en kortavgift och en serviceavgift? Det är ingen skillnad, det är bara en lek med ord. Ryanair får kalla sina avgift precis hur dom vill och Ryanair kan faktist ta ut alla 3 avgifterna om dom känner att det känns rätt ta betalt för en flygbiljett med smygavgifter istället för biljettpris, men det som är relevant är att VISA’s regler säger att butiker får inte ta en avgift för att betala med kortet, och det är precis vad Ryanair gör. Att avgiften dessutom varierar upp och ner beroende på vilket kort man väljer bevisar dessutom att avgiften är kopplad till själva kortbetalningen.

Därför uppmanar vi alla Ryanair-resenärer (och självklart även resenärer av alla andra flygbolag som drabbats av en avgift för att få betala med VISA-kort) att göra reklamationer hos sina banker (där VISA-kortet är utställt) för att få sina pengar tillbaka. Om tillräckligt många ställer upp på detta kommer administration av återbetalningar kosta Ryanair och bankerna alldeles för mycket tid och pengar vilket förhoppningsvis sätter stopp för alla dessa påhittiga falska avgifter.

Samtidigt vill vi uppmana Ryanair att ta sitt förnuft till fånga och börja presentera TOTALPRISER i bokningen. Jag tror faktist inte att det finns en enda människa på denna jord som bryr sig vad en flygbiljett kostar innan flygskatter och avgifter om flygskatterna och avgifterna varierar beroende på dag, vecka, tidpunkt, kampanj, resmål, etc. Om kunderna inte vill se ett falskt pris, varför envisas Ryanair med att lura på kunderna dessa falska priser dag efter dag efter dag? Wizzair har för någon månad sedan genomfört en ändring där man direkt på söksidan ser totalpriset med skatter vilket uppskattas väldigt mycket av kunderna, så nu återstår det att se hur lång tid det tar för Ryanair att ge kunderna det kunderna vill ha?

7 Responses to Ryanair får inte ta betalt för kreditkort

  1. Tom skriver:

    Synd att ryanair gör så här. Den negativa pr de får när det här uppmärksammas måste kosta mer än intäkterna från extraavgifterna.

    En annan tveksamhet: sättet ryanair säljer extra reseförsäkring. DinaPengar.se skrev 06-11-08 en artikel, http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5C11%5C08%5C3421 , med rubriken ”Ryanairs försäkring är onödig för de flesta”. De flesta har fullgod försäkring genom hemförsäkringen är poängen där. Givet att det stämmer så framstår sättet ryanair säljer sin försäkring som skumt.

    För det första, försäkringen är förvald vid en bokning, kunden måste aktivt välja bort den.

    För det andra, när kunden väljer bort försäkringen och går vidare med beställningen kommer en pop-up ruta av skrämselkaraktär. Texten på rutan är tvetydig på ett sätt som kan tolkas dels som (i) en fråga om kunden verkligen vill resa helt utan försäkring (det vill givetvis ingen göra), dels som (ii) en fråga om kunden inte vill köpa ryanairs specifika försäkring (kanske p.g.a. att kunden redan har fullgod hemförsäkring). Ryanair kunde explicit ställa den senare, mer korrekta frågan. Då skulle folk kolla om de har fullgod hemförsäkring och de som har det skulle tacka nej till ryanairs försäkring. Men ryanair väljer istället en mer tvetydig formulering. Jag kan inte förstå det valet annat än som en strategi för att få en viss andel av kunderna att bli osäkra, backa ett steg och skaffa ryanairs försäkring i alla fall. Det är i så fall inte ett juste sätt att förhålla sig till kunderna.

  2. John skriver:

    Jag har flugit en hel del med Ryanair och har kvar alla mina ”Travel Itinerary‏” som jag fått i samband med bokning. Jag talade med banken (Swedbank) om detta och de bad mig skriva ut dessa och ta med till ett bankkontor och lämna in ett klagomål. Jag har dock en fråga här: Vad är det på Travel Itinerary‏ som specifikt pekar ut denna avgift de dragit? Är det alltid €3 för samtliga bokningar?

    Jag har t.ex. en bokning som ser ut så här:
    PAYMENT DETAILS>
    ********29.99 EUR Adult>
    ********24.41 EUR Taxes,Fees & Charges>
    ********5.79 EUR Aviation / WCHR Levy>
    ********0.00 EUR Car Rental>
    ********0.00 EUR Insurance>
    ********60.19 EUR Total Paid
    Innan jag väljer att jag vill betala med VISA så är priset €57.19, vilket betyder att denna kostnad måste vara inkluderad i någon annan avgift, hur vet då banken hur mycket de dragit och jag då bör få tillbaka?

    Vore tacksam för svar då jag gjort ett större antal resor med Ryanair och på så sätt kan få tillbaka en hel del =)

  3. […] website Flygnyheter.se reports further and wants everyone to claim their money […]

  4. […] get’s it’s first direct connection with the German capital on November 30 when Flysmaland starts operating it’s route. It will […]

  5. Lena skriver:

    Tack för tipsen! Jag har varit till min bank och klagat. Tyvärr är bankpersonalen ej informerade om denna blankett. Det tog tid och flera telefonsamtal innan allt blev fixat. Väntar nu på mina pengar.

  6. Ingela Olsson skriver:

    Har råkat ut för liknande bokade fel månad för utresa och fick betala 1060kr i ombokningsavgift
    för att åka samma dag som kompisarna hade jag valt rätt månad hade våra biljetter kostat 1:- nu 499:- ut 699:-hem + straffavgift för ombokning kortavgift en gång till på 116:- betalade med MasterCard var tvingad för att få en underbar helg med vänner
    som vi sett fram till nu rök alla fickpengar i ombokning + sdyrare biljetter

  7. Sara skriver:

    hej! detta hände mig med för inte alls länge sedan, jag tror det var ca 200 kr som drogs av pga att jag inte betalade med ”ryan mastercard”.. en annan sak också om nån kan svara, jag bokade två biljetter till london för en vecka sedan ungefär, men jag har inte fått någon bokningsbekräftelse och den måste vi väl ha för att kunna flyga? jag har provat att ringa till deras kontor på ireland, inget svar bara piper.. provat ringa ett annat nummer till ryan air, bara piper där med, har mailat till dem, har ringt skavsta flygplats, inget svar, har mailat dem med, inget svar där heller.. vad ska jag göra?

Kommentera

